onsdag 26 november 2008

Regi Bergman

Regi Bergman fick Augustpriset i fackboksklassen. Välförtjänt får man säga. Boken är en fröjd att titta igenom, jag har under två långfrukostar bara kommit ca 100 sidor. Framförallt gillar jag att Stig Björkman får ta plats, håller hans Woody om Allen och Trier om von Trier högt. Det är alltid intressant att följa regissörers tankar kring sina egna filmer och i Björkmans böcker tillåts man gå på djupet. Det är intressant med just regissörslitteratur, jag har upptäckt att jag ofta och hellre sätter mig och läser om regissörer och deras processer än faktiskt ser deras filmer. Betade mig igenom Orson Welles Hello Americans i somras utan att sett något mer än Citizen Kane (och utan att bli sugen på att se något mer). Jag kan också bläddra i ovan nämnda Björkmanböcker i timmar, men har fortfarande inte sett färdigt Triers Europatriologi som står i Dvd-hyllan.

Inga kommentarer: