onsdag 14 januari 2009

Det lille byens klassekløfter

Min djupdykning i Matador fortsätter.
Serien har en del Tjechovska kvalitéer, borgerskapet som bevakar sina positioner och inte vill se förändringens vindar. Allt personifierat i den demente fru Fernando Møhge, som lever kvar i 20-talets Korsbæk. "Men Albert är ju död, mor!"

Klassproblematiken i Matador förstod jag inte som 9-åring, men den lämnade helt klart spår. Annelie Jordahl skulle kunna vada runt i klassanalyser av Korsbæk i timmar. Själv imponerades jag som barn av Lauritz "Røde" Jensen , idag framstår han mer som en oempatisk idealist som låter klasskampen gå före sitt äktenskap och sina barn. Men framförallt är det personalen som arbetar de finare inrättningarna (Postgærden, Damernes magasin) som fortfarande fascinerar, de som inte tillhör borgerskapet men ändå föraktar arbetarklassen. Herr Schwann i sin mycket välansade röda pottfrisyr och med sin stora yrkesheder, som svansar runt bankdirektören och baronessan. Herr Schwann som luras att satsa sitt arv i Damernes magasin och som slutar som fattig inkasserare, med en hjärtattack i borgerskapets trapphus. (Herr Schwann ströks enligt uppgift ur serien, då skådespelaren Arthur Jensen begärde för mycket lön.)

Jag sympatiserar inte helt med huvudrollen Mads Skjern, framförallt för hans hårda hållning mot sin son Daniel och hans spirande homofobi (även om man sakta förstår att det hänger samman med hans egna religiösa uppväxt.) Men jag märker att jag inspirerades av honom som barn, den drivkraften och hatet mot jantelagen är Skjernska kvalitéer som jag bär med mig.
Vem sa att populärkulturen inte kan inspirera till stordåd? (Eller småsinthet?)

Korsbæk är en liten instängd stad och det är många i serien som lider av dess begränsningar. Värst är det väl för Elisabeth och Kristen, vars Romeo och Julia-historia går som en röd tråd genom hela Matador. Men även Maude är begränsad i sin roll som bankdirektörens fru och får endast blomma upp när Ernst, hennes ungdomskärlek besöker Korsbæk för en utställning.
Det är riktigt gripande detta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är Helena Julio från Ecuador, jag vill prata gott om Mr Pedro i detta ämne.
Mr Pedro och hans låneföretag ger mig ekonomiskt stöd när alla banker i min stad avslog min begäran om att bevilja mig ett lån på 500 000,00 USD, jag försökte allt jag kunde för att få ett lån från mina banker här i Ecuador men alla avslog mig eftersom min kredit var låg men med gud nåd fick jag veta om Mr Pedro på en låneplattform så jag bestämde mig för att prova att ansöka om lånet. Med Guds vilja gav de mig ett lån på 500 000,00 USD. Låneförfrågan som mina banker här i Ecuador har tackat nej till, det var verkligen fantastiskt att göra affärer med dem och min verksamhet går bra nu. Maila/kontakta om du vill ansöka om lån hos dem.
pedroloanss@gmail.com