onsdag 31 december 2008

Jag och Elisabeth Friis

Jag fick Matadorboxen i julklapp, en sammetsprydd grön box sprängfylld med nostalgi. Jag såg Matador första gången som 9-åring och serien gjorde stort intryck på mig, den ligger helt klart till grund för min fascination för episka berättelser. Jag har nämligen en förkärlek för historier där man får följa karaktär under en längre period och samtidigt se hur samhället förändras runt omkring dem. Scolas Vi som älskade varann så mycket, Waughs Brideshead Revisited, Scolas Familjen och Kustoricas Underground hör till favoriterna i genren och rekommenderas varmt.

Matador har ett brett persongalleri, både grishandlaren och bankdirektören får ta plats på den lilla studiobygda gatan i Korsbæk. Serien har också en rad starka kvinnoporträtt: Agnes, Elisabeth, Laura och Ingeborg. I Mats Jonssons Pojken i skogen skriver han om vilka kvinnogestalter i tv-serier som han blev förälskad i som ung. Han nämner Julia i Brideshead Revisited och Vicki i Matador. Mina barndomsförälsker var densamma, men jag var också förälskad i Elisabeth Friis. Det är jag fortfarande.

Inga kommentarer: